7 redenen om te kiezen voor een Google Business View 360-gradenrondleiding

28 april 2016
RetailView360.nl

We merken nog vaak dat retailers niet op de hoogte zijn van de voordelen van een Google Business View 360-gradenrondleiding. Dat is jammer, want het is een uitstekende tool om online meer op te vallen. Ook als je geen kaas hebt gegeten van online marketing, is een Google Business View 360-gradenrondleiding een hele goede en makkelijke stap in de juiste richting. We leggen hieronder uit waarom.

voorbeeld van een Google Business View 360-gradenrondleiding die we maakten voor Bloem! in Amsterdam

Google vs. de fotografen


Allereerst even een misverstand uit de weg ruimen: Google Business View is niet gratis. Sinds 2010 biedt Google de mogelijkheid om met de bekende Street View technologie binnen te kijken bij bedrijven. Waar Street View wordt gefotografeerd door google zelf met een auto, rugzak, sneeuwscooter, trike of trolley:
Google street view line-up met auto, trolley, sneeuwscooter, rugzak en trike 360-gradenrondleiding

bron: Google

wordt een Business View 360-gradenrondleiding gefotografeerd door zelfstandige fotografen en bureaus die goedkeuring hebben van Google om foto’s toe te voegen aan Google’s immense database van 360-gradenfoto’s. Zo kun je vanuit Street View ook bij bedrijven en winkels naar binnen lopen. Deze fotografen en bureaus zijn dus niet in dienst bij Google en vragen daarom een vergoeding voor hun werkzaamheden. Ze zijn vrij om de hoogte hiervan zelf te bepalen.

Waarom een Google Business View 360-gradenrondleiding?


Hoewel er veel meer redenen zijn te bedenken om een Google Business View 360-gradenrondleiding te laten maken voor je winkel, noemen we er hier 7 die wat ons betreft het belangrijkst zijn.

1. Potentiële klanten kunnen je winkel van tevoren bekijken
Stel je voor: je bent voor je schoonmoeder op zoek zoek naar een mooie orchidee. Je kent de winkel Bloem! in Amsterdam Oostpoort want daar loop je wel eens langs, maar je bent er nog nooit binnen geweest. Het regent pijpestelen dus je hebt geen zin om op de bonnefooi even langs te fietsen. Maar wat blijkt? Als je googelt op ‘Bloem Oostpoort’ verschijnt er rechts een venster met ‘binnenkijken’. Je klikt erop, loopt virtueel de winkel in en ziet meteen een mooie presentatie orchideeën. Jij blij, je schoonmoeder blij.

2. 24 uur per dag, 7 dagen per week open

Met een Google Business View 360-gradenrondleiding is je winkel altijd open. Op elk willekeurig tijdstip kunnen klanten binnenlopen en kijken hoe de winkel eruit ziet, wat er te koop is en hoe groot de winkel is. We bieden de mogelijkheid om de Google Business View 360-gradenrondleiding interactief te maken en bijvoorbeeld door te linken naar een webshop. Zo weet je zeker dat je geen klanten mist als de fysieke winkel al dicht is.

3. In Google Zoeken verschijnt je winkel met het ‘Binnenkijken’-venster
Winkels die een Google Business View 360-gradenrondleiding hebben laten maken, komen in Google Zoeken naar voren met een apart venster ‘binnenkijken’ rechts van de zoekresultaten. Dit nodigt uit om door te klikken en onderscheidt je van de concurrentie. Ook in Google Street View verschijnt onderin het ‘binnenkijken’-venster als je door de straat langs je winkel loopt. Het ‘binnenkijken’-venster zorgt ervoor dat mensen makkelijker doorklikken naar jouw winkel. Bovendien zijn mensen eerder geneigd om een winkel mét dan een winkel zonder Google Business View 360-gradenrondleiding in het echt te bezoeken. Wist je dat uit onderzoek zelfs blijkt dat mensen eerder geneigd zijn om bij een restaurant te reserveren dat een Google Business View 360-gradenrondleiding heeft dan bij een restaurant zonder?

4. Dé connectie tussen clicks & bricks

Wie wil het niet? Iedereen heeft het erover, maar weinig slagen erin om de clicks (online) met de bricks (fysieke winkel) te verbinden. Een webshop is leuk, maar dat maakt je winkel nog geen omni-channel organisatie. Een Google Business View 360-gradenrondleiding is een manier om de fysieke winkel met online te verbinden. Immers: je krijgt eigenlijk een digitale versie van je fysieke winkel op het internet. De mogelijkheden die we bieden met het interactief maken van de rondleiding met bijvoorbeeld (klikbare) hotspots en doorlinken naar de webshop, zorgen ervoor dat je voorop loopt als het gaat om online presentatie van je winkel.

5. Wordt lokaal beter gevonden
De discussie rond dit punt loopt hoog op en hoewel het moeilijk hard te maken is, zijn er verschillende bedrijven die aan hebben gegeven dat ze hoger worden geplaatst in de zoekresultaten na het toevoegen van een Google Business View 360-gradenrondleiding. Google zelf laat er niks over los, maar het is wel algemeen bekend dat informatie toevoegen op de verschillende Google-kanalen (YouTube, Mijn Bedrijf, Google+…) bijdraagt aan een hogere ranking. Dus dan zou het logisch zijn dat een Google Business View 360-gradenrondleiding daar ook aan bijdraagt toch? Probeer het maar eens uit door te zoeken naar een bakker, slager, of andere winkel bij jou in de buurt (zoektermvoorbeeld: ‘dierenwinkel heemstede’). Je zult zien dat winkels met een Google Business View 360-gradenrondleiding vaak in de top 3 staan.

6. De rondleiding kan makkelijk geplaatst worden op de website

De Google Business View 360-gradenrondleiding kan makkelijk geïntegreerd worden op de website van de winkel. Je krijgt van ons een handleiding die stap voor stap beschrijft hoe je dit kunt doen. Die kun je doorspelen naar degene die je website beheert, of als je bijvoorbeeld WordPress gebruikt, kun je het makkelijk zelf doen. Kom je er niet uit? Dan helpen we je natuurlijk graag! Optioneel kunnen we de Google Business View 360-gradenrondleiding op de website ook een andere look geven, door bijvoorbeeld een custom logo toe te voegen of de standaard Google-elementen eruit te halen (het kleine Google-logo onderin moet blijven staan). Een navigatiemenu (ideaal voor wat grotere winkels) en rotatie (de 360-gradenrondleiding valt direct op) zijn ook mogelijk!

7. Altijd wat te delen op social media

Je kent het vast wel: je weet dat het goed is om regelmatig wat te delen op social media maar het ontbreekt je vaak aan inspiratie. “We zijn weer open vandaag” en “We zijn weer klaar voor het weekend” heb je al gehad, dus je bent op zoek naar iets anders. Goed nieuws: met een Google Business View 360-gradenrondleiding heb je altijd wat te delen! Natuurlijk als hij net gemaakt is, maar bijvoorbeeld ook daarna nog van verschillende standpunten. Voorbeeld: “Wist je dat ons brood elke ochtend vers wordt gebakken door Bo ter Ham? [link naar broodafdeling in de Google Business View 360-gradenrondleiding]”. Of: “Nieuwsgierig naar ons assortiment groente en fruit? Bekijk het hier: [link naar de groente-afdeling in de Google Business View 360-gradenrondleiding]”. De Google Business View 360-gradenrondleiding kan trouwens ook erg goed geïntegreerd worden op Facebook. Ook hiervoor hebben we een handleiding beschikbaar.

Wil je meer voorbeelden zien van een Google Business View 360-gradenrondleiding of wil je weten wat de investering is? Kijk dan op retailview360.nl.
Google Business View 360-gradenrondleiding contactgegevens Amsterdam

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *